|
||||||||
|
Hoewel haar interesse vooral uitgaat naar pop- en rockmuziek waren het toch vooral de bluegrass-liedjes die de Amerikaanse singer-songwriter Morgan Wade uit Floyd, Virginia tijdens haar jeugdjaren hebben beïnvloed. Maar voor haar eigen carrière opteerde ze toch om haar zelfgeschreven songs in het folk- en popgenre op plaat te zetten. In 2018 deed de toen 23-jarige artieste dat voor het eerst als ‘Morgan Wade & The Stepbrothers’ met het debuutalbum “Puppets With My Heart” dat nu een opvolger heeft gekregen met het tien liedjes tellende album “Reckless”. De producer van deze nieuwe plaat is Sadler Vaden die muziekliefhebbers misschien wel kennen als gitarist bij ‘The 400 Unit’, de begeleidingsgroep van Jason Isbell. Hij bracht voor de opname in een studio in Nashville enkele rootselementen in de overwegend poppy songs die Morgan Wade voor dit album heeft gecomponeerd. De inspiratie voor de teksten bij deze liedjes vond deze voor haar leeftijd al zeer zwaar getatoeëerde zangeres echter in haar persoonlijke dagelijkse leven met onderwerpen als liefde, verdriet en terugkruipen uit een diep dal. In de eerste single “Wilder Days” (zie 1e video) waarmee deze plaat begint kijkt ze nostalgisch terug op haar tienertijd toen alles nog zo simpel en probleemloos leek te verlopen. Het moderne popgeluid is prominent aanwezig in de ballad “Matches And Metaphors” en ook “Other Side” zou zeker niet misstaan tussen al het hedendaagse hitparadegeweld. Voor de song “Don’t Cry” die u op de tweede video kunt beluisteren koos Morgan Wade voor een ritme dat ergens tussen popballad en rock te situeren valt. Trouwe lezers weten intussen al wel dat ondergetekende een zwak heeft voor intieme ballads die op emotionele wijze worden gezongen door een goede vertolker. Onze persoonlijke voorkeur qua beste liedje op het album “Reckless’ gaat dan ook zonder meer naar het aan al deze criteria voldoende nummer “Mend” over haar moeilijke opklimmen uit het dal veroorzaakt door een alcoholverslaving. In “Last Cigarette” gaat Morgan Wade resoluut de rocktoer op met heel knap gitaarspel in de begeleiding. Aan variatie geen gebrek bij de songs op deze plaat want met het nummer “Take Me Away” duikt ze daarna diep in de tranerige bronnen van de countrymuziek. Ze sluit haar album af met de nummers “Northern Air” en het akoestische “Met You”, twee knappe songs die ons definitief van haar immense talent hebben weten te overtuigen. Haar doorleefde, emotievolle en wat ruige stem exceleert overtuigend in de albumtiteltrack “Reckless”, een poprocknummer dat het potentieel van een toekomstige genreklassieker in zich heeft. Het is trouwens bijzonder leuk om vast te stellen dat er in deze hectische tijden voor muzikanten nog platen worden opgenomen en uitgebracht die enkel met uitstekende liedjes werden samengesteld en die de luisteraar nooit het gevoel geven dat er één of ander opvullertje aan de tracklijst werd toegevoegd. (valsam)
|